Winkelen met de nieuwe generatie!
Afgelopen weekend ben ik gezellig met mijn twee tieners gaan shoppen in onze nationale hoofdstad, Amsterdam. Heerlijke stad, goede sfeer en mijn tieners voelen zich er goed! Dus, een dagje Amsterdam is belangrijk als je nieuwe spullen nodig hebt. Natuurlijk kijk ik dan als Retaildier en Blogger kritisch naar de winkels en de mensen die er werken. Ik vergeet hierbij zeker niet te genieten van de tijd samen, de opmerkingen en het gedrag van mijn tieners. Dit is een onbetaalbare ervaring, iedere keer weer! Als ik de winkels binnenloop merk ik dat ik kennelijk erg ouderwets ben. Ik wil namelijk graag begroet worden als ik een winkel binnenloop. Ik ben ook ouderwets omdat ik verwacht dat er altijd iemand in de buurt is die mij kan helpen. ‘Het zit zo pa, als ik wat nodig heb ga ik dat wel even vragen’ zei mijn dochter. ‘Verder ben ik prima in staat om zelf de dingen te vinden die ik leuk vind’. Lekker hoor die duidelijkheid.
‘Het zit zo pa, als ik wat nodig heb ga ik dat wel even vragen’.
Als we verder de Kalverstraat doorstruinen merk ik inderdaad dat de kleine volwassenen hun eigen mening hebben en deze ook duidelijk weten te vertalen naar nieuwe kleding en die ook zelf goed combineren. Natuurlijk lopen er medewerkers genoeg in de winkels die druk bezig zijn met van alles behalve de klanten(denk ik dan). Die klanten die zij bedienen moeten dus ‘gewoon’ de dingen kunnen vinden die zij willen hebben. Medewerkers zorgen ervoor dat de etalage poppen altijd de nieuwste dingen aan hebben en dat er op de prominente tafels de allernieuwste producten te vinden zijn. Continu aanvullen en alles verkoopbaar presenteren. Bij uitzondering worden de medewerkers aangesproken. De klant wordt dan ook op een goede manier geholpen. De medewerker tovert het gevraagde product te voorschijn. De medewerker is absoluut niet bang om zijn of haar mening te geven en direct een oplossing aan te bieden. Vooral in de nieuwere winkels is de sfeer goed en vinden mijn tieners heel eenvoudig leuke en vooral (fijn voor mij) redelijk betaalbare kleding. Er wordt goed ingespeeld op deze doelgroep!
In een schoenenwinkel van een populair merk staat een medewerker lekker op de muziek te dansen en begroet ons in het Engels. Iedere klant die binnenkomt wordt verrast door zijn enthousiasme en dans moves. Ook de hulp in de winkel was erg professioneel. De medewerker kwam al met meerdere paren aanlopen en dacht duidelijk mee over modellen en juiste maat. Vrij normaal hoor ik je denken. Nou, het was die dag niet onze eerste schoenenwinkel…. Toen we naar buiten liepen kregen we van de dansende medewerker nog een ‘have a nice day and enjoy your fabulous shoes!’ gewenst. THANKS! Roepen wij in koor! Kijk, dat is leuk en zorgt ervoor dat je als klant met een smile op je gezicht de drukke winkelstraat inloopt.
Meningen worden gegeven door mensen die ‘meekijken’ via de app of social media.
Als je als ouder zit te wachten bij de pashokjes zie je het gebeuren. De jeugd gaat met vrienden of vriendinnen shoppen en van alles proberen en passen. Meningen over bepaalde kledij worden direct en duidelijk gedeeld. Ook mijn tieners zijn duidelijk naar elkaar. Een compliment hier en een rake opmerking daar zorgen ervoor dat we met een aantal goed uitgekozen zaken richting Eindhoven vertrekken.
Is dat anders dan ‘vroeger’? Deels, de mening wordt gevraagd en gegeven door mensen die mee zijn gaan winkelen maar ook via social media komen de meningen terug bij de jonge klanten. Ik heb in de kleine tien minuten dat ik daar zat toch zeker 20 foto’s zien maken en deze werden direct gedeeld met vrienden. De bevestiging die de mensen zoeken is niet alleen van deze tijd. Ik was “vroeger” een van die mensen in de winkels die de mensen overtuigde van het product en onze geweldige winkel. Mijn tieners gaven mij een beeld van hoe het nu gaat. Dat betekent dat de medewerker in de winkel een iets andere rol heeft voor de klanten van nu. De medewerkers in de winkels zorgen ervoor dat de klant zijn eigen manier van winkelen kan ervaren. Wil je hulp? Dat kan! Wil je alles zelf ontdekken? Ook dat is mogelijk! Wat ik al vaker heb gezegd; ‘je moet je altijd onderscheiden!’ Je moet er als winkel dus voor zorgen dat je doelgroep weet dat jij de winkel bent waar ze moeten zijn! Klinkt simpel….. De jeugd winkelt op internet en in de fysieke winkels. Ze zijn altijd in contact met hun hele vriendenclub via allerlei social media apps. De meningen van die vrienden zijn door de medewerkers niet te volgen.
Voor een medewerker in de winkel is het enorm lastig om daar mee te werken. Je kunt het ‘gesprek’ niet letterlijk volgen dus weet je niet waar je op in kan spelen…
Je ziet op spiegels en in de kleedkamers steeds vaker logo’s van de winkels voorbij komen zodat men weet waar die persoon aan het winkelen is. Voor een winkel is het dus zomaar mogelijk om bij een fiks aantal mensen bekend te geraken zonder daar extra kosten voor te maken.
Bij één van die nieuwe winkels stond ik bij de kassa te wachten. Luisterend naar de enthousiaste kassières die de klanten een geweldig gevoel meegaven en ervoor zorgden dat je ook zo’n enorm drukke winkel met een ‘smile on your face’ verlaat! Ik hoor dat een kassière een twijfelde klant op een zeer overtuigende manier over de streep trekt. De klant wilde het eigenlijk terug leggen omdat ze twijfelde over de kleur. Het gebeurde op een fantastische manier. De klant nam vol overtuiging het product toch mee naar huis. In de winkel had deze klant niemand gesproken en bij de kassa dacht ze ‘dat product gaat niet mee’. De kassière was een gedreven verkoopster en speelde perfect in op de klant door een paar simpele vragen te stellen. De klant gaf zelf al de antwoorden waardoor ze het product toch mee wilde nemen. Ik zeg ‘Briljant’! De functie kassière klopt dus eigenlijk niet…. Ik verdenk het bedrijf ervan dat ze bij de kassa de beste verkopers hebben staan. In dit concept een hele goede zet!
Ik koop mijn producten graag in een winkel waar men echt de tijd voor mij heeft en mij helpt in mijn keuze. Niet dat ik het zelf niet kan, maar ik word graag verrast en verleid met keuzes van anderen. Mijn tieners doen dat eigenlijk ook. Alleen spreken zij de medewerker in de winkel niet. Zij worden geholpen door hun vrienden die wel of niet in persoon aanwezig zijn. Ze krijgen een big smile en een compliment bij de kassa over hun gemaakte keuze! Bij diezelfde kassa krijg je ook nog de vraag of je die ene blouse of broek bij dat product ook gezien hebt, ‘staan erg leuk bij elkaar hoor’. Of ‘ik heb dezelfde nu aan, hoe vind je het staan?’. Je kan hem natuurlijk altijd nog online bestellen bij onze webshop! Een andere manier met hetzelfde doel!
Die persoonlijke ervaringen in de fysieke winkels zijn belangrijk en zorgen ervoor dat de fysieke winkel blijft bestaan. Ook voor de nieuwe generatie! Op deze manier is het online shoppen een toegevoegde waarde. De klant is al op bepaalde producten gewezen en heeft soms zelfs al gepast en dus hoeft deze het alleen nog maar te bestellen.
Ik durf best te stellen: ‘Een klant wil niet zonder fysieke winkels!’
Recente reacties