Selecteer een pagina

Passie en personality!

Afgelopen week sprak ik een vriend die in Italië op vakantie was geweest. Hij is net zo’n gepassioneerd Retailer als ik. Dus na zijn vakantie hebben we het natuurlijk over zijn shop ervaringen in Italië gehad. Het viel hem op dat er in de winkels in Italië gepassioneerd en geïnteresseerd met de klanten wordt omgegaan. Lijkt mij logisch, passie wordt in Italië met de paplepel ingegeven. Het is de drive van de meeste mensen daar. Klopt, zei hij. Maar, ze gaan iedere keer in iedere winkel weer die extra mile! Dat is meer dan passie alleen! Het is de combinatie van passie en personality van iedere winkel en iedere medewerker. Hij liep na zijn vakantie met zijn vrouw door zijn woonplaats en daar werd het contrast tussen winkelen in Italië en hier in Nederland pijnlijk duidelijk…. Je wordt gewoon genegeerd!

Begroeten is niet meer van deze tijd,                                                                                                                                                  aankijken ook niet meer en bij de kassa vragen ze alleen nog maar ‘wilt u een tasje’ of je hoort alleen ‘pinnen of contant?’. Hopeloos!

Ik ben in 2013 gaan bloggen over mijn passie Retail. Wat mij toen opviel was dat er steeds minder mensen met plezier in de winkels staan. Sindsdien is er weinig tot geen verschil te zien of te bemerken bij de medewerkers in de winkels. In het Retaillandschap is er een hoop veranderd. Een flink aantal winkels bestaan niet meer of zijn overgenomen. De vroeger zo bekende winkelnamen zijn verdwenen. Eén van die redenen is volgens mij dat er steeds minder mensen met plezier, passie en personality op de winkelvloer staan. Of dat mensen met een Retailhart te duur (lees te oud) zijn geworden en volgens de hogere managementlaag niet meer in het winkelbeeld passen. Die mensen die alle ervaring en kennis m.b.t. winkelen en Retail prima kunnen overdragen op de jongere opvolgers worden eenvoudig naar huis gestuurd. In een fiks aantal winkels word je als klant gewoon genegeerd.

Ook de mensen die tot de doelgroep behoren worden niet aangekeken, begroet of geholpen om uit de collectie de beste keuze te maken. Ik heb gemerkt dat niet iedereen waarde hecht aan een begroeting. Hulp bij het winkelen is wel iets wat zeer gewaardeerd wordt. En een SMILE bij de kassa. De laatste kans van de medewerker om de winkel waar hij werkt positief te laten herinneren.

Jij werkt in een winkel omdat je het geweldig vindt! Een bijzondere eigenschap waar je absoluut trots op mag zijn!

Zoals ik vaker in mijn Blogs zeg , ‘Werken in de winkel is een vak! Een geweldig vak!’ . Werken in de winkel moet je kunnen. Soms is het een hele dag rustig, komt er echt niemand binnen. Soms moet je die hele levering van nieuwe producten helemaal alleen verwerken. Soms heb je keihard gewerkt en helemaal niets verkocht….. En toch kom je die dag daarna met frisse en positieve attitude je winkel in! Waarom? Omdat je weet dat het vandaag gewoon wel gaat lukken en weet jij die klant welweet te verleiden en te verrassen omdat deze dat ook leuk vindt. Je doet het omdat je het geweldig vindt om in de winkel te werken. Een bijzondere eigenschap waar je absoluut trots op mag zijn! Als je in de winkel werkt is het wel van belang dat je mensen leuk vind. Helaas merk je steeds vaker dat er mensen in de winkel staan die de klanten niet aan durven kijken, laat staan helpen of aanspreken! Daar komen de leidinggevenden van de winkels om de hoek kijken. Waarom nodig je iemand uit voor een sollicitatiegesprek? Waar moet die persoon die tegenover je zit aan voldoen?  Let je alleen op je personeelskosten of zoek je naar Retailpassie?

Diverse winkels ontwikkelen een eigen personality. Duidelijk en goed afgestemd op een breder publiek. Je komt als klant graag in die omgeving. Ook het team dat in die winkel loopt klopt. Je verwacht die persoonlijkheden en door passie gedreven mensen ook in die winkels! Dat maakt het verschil volgens mij. Je winkel valt positief op door de uitstraling, de keuze van personeel en natuurlijk de collectie. Je ziet dat de winkels waar je als man, vrouw en kind heerlijk kunt shoppen en zelfs nog even kunt lunchen het erg goed doen. Je hebt één winkel waar je een lange tijd bent en alle producten kunt kopen. Er lopen medewerkers die snappen hoe ze met mensen om kunnen gaan. Deze medewerkers zijn een afspiegeling van de klanten. Je ziet dus medewerkers van alle leeftijden succesvol naast elkaar werken. Wat je als klant ook een goed gevoel geeft. Dit zijn ook de winkels waar ik graag kom. Dat zijn de winkels waar je passie en personality in iedere hoek tegenkomt.

Gaat dat vanzelf in die winkels? Nee! Het belangrijkste is dat de medewerkers gewaardeerd worden en dat er tijd en geld in de opleidingen gestoken wordt. Je zult moeten blijven investeren in je meest waardevolle investering,…..je medewerkers! Als medewerker dien je je  voor te bereiden op wat een klant nodig heeft. Het grootste deel van de klanten die je winkel binnenkomt hebben een doel. Ze hebben iets nodig, zoeken iets. Jij bent die persoon die jouw klant het juiste product kan verkopen. Jij kent je collectie en jij kan die klant verleiden om dat mooie product er nog bij te nemen. Dat heb je geleerd en breng jij graag in de praktijk. Jij bent die persoonlijke en passie gedreven medewerker die de klanten iedere keer weer weet te verleiden. Een winkel kan niet zonder deze medewerkers! Wanneer gaan we dat nou eens snappen?!

Ik weet dat ik soms in herhaling val… Maar als wij willen dat we ook in 2020 nog lekker fysiek kunnen winkelen dient er nu wel actie ondernomen te worden!

Want, ben eerlijk. Jij wilt toch ook niet alleen maar online winkelen?!