Selecteer een pagina

Tasjes tellen…..

Afgelopen week liep ik door een winkelstraat en in één keer kwam het binnen… Mijn hobby is weg! De door mijzelf ontwikkelde, verfijnde manier om te zien of er kopende mensen in de stad zijn. Mijn eigen manier om te kijken welke winkel er op dit moment bij de meeste mensen in de smaak valt. Gewoon weg! Niet meer mogelijk! Plastic tasjes te tellen. Gewoon kijken wat mensen aan het doen zijn en waar ze kopen. Natuurlijk zag je in de buurt van populaire winkels meer tasjes van die specifieke winkel maar als je kritisch en vooral op afstand keek kon je een redelijk beeld krijgen van wat voor soort publiek er in je stad liep. En of het een succesvolle koopdag was!

Nu lopen veel mensen met een ‘eigen’ tas. Of een shopper, een plastic tas die hergebruikt wordt en natuurlijk een gewone tas waar veel in kan. Of men koopt bij de eerste winkel een grotere tas zodat daar de rest van alle aankopen in kan. Want het blijkt maar weer dat als mensen moeten gaan betalen voor iets simpels als een plastic tas, mensen zeer inventief kunnen zijn. Dus is mijn hobby volledig naar de maan.

‘als mensen moeten gaan betalen voor iets simpels als een plastic tas kunnen mensen zeer inventief zijn’

Natuurlijk moeten we aan het milieu denken en is het niet nodig om bij iedere aankoop een nieuwe plastic tas te krijgen. Toch heeft het nog wel een tijd nodig voor dit vast begrip is bij de mensen. Ik zag laatst een paar mensen met een stapel ondergoed een winkel verlaten. Waarom wist ik dat zij dat daar gekocht hadden? Zij hadden het los in hun handen en liepen er zo mee de straat op.  Ook een manier, dacht ik nog. Ik kon zo wel zien dat die winkel een aankoop had. De vraag is natuurlijk, zijn dit enorm milieu bewuste mensen of weigeren ze gewoon een tasje te kopen…..

De volgende stap zou kunnen zijn dat we de papieren tas meer in het straatbeeld terug gaan zien. Echter, uit onderzoek blijkt dat de productie van de papieren tas niet direct beter is voor het milieu. Het vergt andere grondstoffen en deze tassen transporteren is minder milieuvriendelijk. Verder gaat hij ook nog eens veel minder lang mee. Hij is wel volledig en veel sneller afbreekbaar. Een aantal bedrijven delen de classic stoffen tas weer uit. Ik verwacht binnenkort ook nog wel een echte shopper van de grotere Retail bedrijven. Een slimme marketing tool om de naam van je bedrijf weer eens voorbij te laten komen op verschillende plaatsen.

Het geeft dus ook weer enorm veel kansen om hier een positieve draai aan te geven! Maar mijn hobby komt hier niet mee terug.

Als ondernemer dien je altijd inventief te zijn. Je klanten passen zich al een beetje aan. Dus ga daarin mee. Onlangs stond ik bij een kassa zelf mijn spullen in mijn eigen tasje te doen. Vroeger deed de dame van de winkel dat. Nu schuiven ze je aankoop over de balie en wensen je een fijne dag en kijken je een beetje verveeld aan als je niet snel genoeg bent met het inpakken. Helaas is dit voorbeeld geen uitzondering….

Dit kan veel klantvriendelijker! In een andere winkel vroeg de verkoper mijn tas en zorgde ervoor dat mijn spullen ingepakt werden. Ik kreeg, zoals ik gewend ben, een volle tas van de verkoper aangereikt en liep tevreden naar buiten. Ik was door deze klantvriendelijke manier van handelen ook nog veel sneller buiten. Het proces aan de kassa verloopt nou eenmaal veel sneller als je je klant even meehelpt. Win-winsituatie denk ik dan.

Mijn conclusie:

De plastic tasjes verdwijnen en dat is absoluut geen slecht ding. Het heeft alleen even tijd nodig voordat de klanten en de mensen in de winkel hier goed mee om kunnen gaan. De ondernemer zal toch graag zijn naam op een tas willen zien. Een klant wil toch graag laten zien waar hij zijn spullen heeft gekocht. Die twee moeten elkaar nog vinden. De mensen in de winkels moeten nog een goede manier vinden om hier klantvriendelijk en slim mee om te gaan. Een uitdaging voor beide kanten! Voor mij is het duidelijk. Ik moet een nieuwe manier vinden om er achter te komen wat de mensen in de winkelstraat aan het doen zijn.

Sta dus niet gek te kijken als je binnenkort een man met een bril en een baardje tegenkomt die je vraagt waar je iets gekocht hebt…