Selecteer een pagina

Nou ja, er werken mensen in de winkel…

Sinds 2013 schrijf ik regelmatig een blog met als onderwerp Retail. De meeste blogs hebben de mensen die in de Retail werkzaam zijn als onderwerp. Mensen die we allemaal dagelijks tegen komen! Dat onderdeel van je onderneming dat dagelijks met je doelgroep, je fans in aanraking komt, het meest belangrijke onderdeel van je onderneming! En toch is het dat onderdeel waar de meeste bezuiniging op toegepast wordt en waar men dagelijks van verwacht dat ze met een glimlach en positieve attitude de klant binnenhaalt.

Iedereen weet dat het in de Retail lastig is en dat veel vaste namen inmiddels verdwenen zijn. Vaak wordt er inzicht, gebrek aan beleving en de ontbrekende band met de klant benoemd. Het komt weinig voor dat je leest dat het om de mensen in de winkel gaat. Ik merk vaak dat wat er vanaf een hoofdkantoor uitgedragen wordt ook in de winkels en dus ook bij de medewerkers terug te zien is. Dus als het op het hoofdkantoor niet goed gaat merk je dat als klant in de winkels terug. De mensen worden onzeker en de eerste mensen, meestal de beste, gaan solliciteren.

Afgelopen week las ik op diverse Social Media sites dat mensen verbaasd, teleurgesteld en soms zelfs geïrriteerd reageren op het gedrag van de medewerkers in de winkels. Men is niet aangesproken, niet geholpen, heeft geen advies gekregen of is onbeschoft behandeld….. Als klant raak je de weg ook een beetje kwijt. Want op het internet lijkt het zo’n geweldige winkel…. Eén van de redenen is dat de mensen die in de winkel werken geen duidelijkheid hebben. Er is onzekerheid over de toekomst, men kan zich niet ontwikkelen, de collega’s worden steeds jonger, men is niet goed ingewerkt of men ziet het alleen als een baantje voor tussendoor. Als je nu in de winkel werkt weet je niet altijd zeker of je volgende week nog een baan hebt…. Werken in de winkel is door die onzekerheid in de branche steeds meer een simpel baantje geworden.

Hoe hoger de opleiding, hoe sneller je aangenomen bent.  Ben jij dan ook de beste match?! Meestal niet……

In de Retail moet jij jezelf kunnen motiveren om werk te zien en aan te pakken. Er staat niet continu iemand naast je die zegt ‘doe dit, doe dat…’  Als er een klant binnenkomt verdient deze alle aandacht! Je legt dus je telefoon aan de kant, stopt met praten met je collega en verkoopt die mensen alles wat jij vindt dat ze nodig hebben. Zo simpel? Ja! Zo simpel is dat. Werken in de winkel gaat om één ding: ‘MENSEN’ ook wel klanten genoemd. Als je een duidelijke begeleiding hebt gehad hoe dit toe te passen word je daar steeds beter in. Je weet dat je jezelf iedere keer weer kunt oppeppen als er een klant binnenkomt. Je weet dat jij het in je hebt om die de klant een geweldige tijd in jullie winkel te geven. Want dat heb je geleerd!

Dit is een beetje een vast onderwerp in mijn Blogs. Ik ben wel wat teleurgesteld dat het nog steeds een onderwerp is. Ik weet ook wel dat ik de wereld echt niet zomaar even kan veranderen. En is nou echt alles slecht in de Retail? Nee, er zijn ook zeker wel positieve ontwikkelingen te bemerken. Ik kom ook regelmatig in winkels waar ik echt wel vrolijk word van de mensen die er werken en de collecties die ik daar aantref. Het zijn helaas nog steeds uitzonderingen in het Retaillandschap!

Ligt het alleen aan de mensen in de winkel? NEEEEE!

Het begint bij het aanname beleid. Wat wil je als bedrijf? Welke doelgroep wil je bereiken en met welke mensen wil je dat doen? Welke opdracht geef je het middenmanagement mee? Wil je winnen door op de kosten te letten of wil je door de toevoeging van de juiste kwaliteit meer omzet maken? Voor mij is het niet lastig om hier een antwoord op te geven. Ik ga voor toevoeging van kwaliteit! Je team in iedere winkel dient overeen te komen met de klanten die in je winkel komen. En dat betekent dat je niet alleen op de goedkoopste kracht moet gokken want dat verlies je geheid! De afstemming betekent dat je team van verschillende leeftijden en kwaliteiten dient te zijn.

Wil je winnen door op de kosten te letten of wil je door de toevoeging van de juiste kwaliteit meer omzet maken?

Zoals ik vaak, heel vaak, heb benoemd: Werken in de Retail is een vak! Een ondergewaardeerd vak, maar volgens mij het nog steeds het mooiste vak dat er is. Er is maar een kleine groep mensen dat hier echt in past! Helaas staan er op dit moment in de diverse winkels niet de juiste mensen waardoor er nog steeds op korte of middellange termijn bedrijven zullen verdwijnen en dus mensen hun baan gaan verliezen. En dat heeft helemaal niets met de online bedreigingen te maken! Durf als bedrijf te kiezen voor kwaliteit i.p.v. kwantiteit!

Werken in de winkel? Je moet het maar kunnen!