Selecteer een pagina

Eindelijk weer nieuwe winkels!

Ik liep afgelopen week door een binnenstad en zag dat de winkelpanden die onlangs leeggekomen waren, omdat winkeliers het op moesten geven, weer gevuld waren met kledingbedrijven. Waarom deze bedrijven verdwenen zijn is niet in een zin te benoemen. De redenen zijn te divers.

Gelukkig zie ik op die plaatsen weer mooie onderscheidende winkels met uitnodigende etalages. De winkels laten hun collectie op een eigen manier zien. Ze laten door deze manier van communicatie duidelijk zien wie hun doelgroep is. Winkels die mensen uitnodigen op beleving en klasse i.p.v. alleen maar op prijs. In de winkels is de indeling logisch en het interieur is vaak stoer en past absoluut bij de merken. Als ik in de directe omgeving kijk zie ik dat de straat er van opknapt. Meer beleving in de etalage, een uitnodigend visite kaartje, duidelijk ingespeeld op wat de klant wil.  Merken die bij het winkelende publiek willen opvallen door de producten die ze aanbieden i.p.v. alleen maar op prijs en uitverkoop!

Lekker om te zien dat we de goeie kant op gaan.

Persoonlijk heb ik niets met de op prijs communicerende middenstand. Ik voel mij gewoon niet lekker in de uitverkoopwinkels en bij de altijd laagste prijsgaranties. Natuurlijk is het leuk om zo af en toe een voordeeltje mee te pakken maar sommige dingen hebben gewoon hun prijs. Willen we in de toekomst nog steeds willen winkelen en als consument zelf willen kiezen waar we onze producten kopen dan zullen we nu wel een keer de ‘gewone’ winkels moeten gaan bezoeken. En dan bedoel ik niet de bezoekjes tijdens de uitverkoop! De winkels die mooie producten tegen normale prijzen verkopen. De winkels waar je medewerkers tegen komt die je iets willen verkopen i.p.v. medewerkers die alleen maar vakken aan het vullen of recht aan het leggen zijn. Die winkels zijn weer aan het toenemen in het centrum. Dat betekent dat de klant weer meer keuze krijgt. Dat betekent dat de klant zich weer kan laten verrassen met mooie dingen en producten waar ze zich zelf weer echt mee kan profileren!  Die winkels waar ik graag naar binnenloop om dat unieke kledingstuk te vinden waar ik me in de grijze massa mee kan onderscheiden. Die winkels die nu regelmatig overgeslagen worden omdat er geen uitverkoop borden op het raam hangen. In die winkels zijn altijd wel klanten binnen die met de medewerkers in gesprek zijn…

Hoe communiceert jouw favoriete winkel?

Voor wie zijn deze prijs communicerende winkels nu wel ideaal? Vaak omarmen de jongeren dit soort winkels vrij snel. De jeugd laat zich graag  ‘kleden’ door de inmiddels bekendere ‘goedkopere’ winkels. Dat is geen nieuwe ontwikkeling natuurlijk. Je hebt een beperkt budget dus je gaat slim met je geld om. Je kan als puber makkelijk de looks, kleding of schoenen vinden die je bij die groep laat horen! Als jongere heb je natuurlijk het probleem dat je groeit en dat je ‘gevoel voor mode’ aan heel veel zaken onderhevig is. Er zijn genoeg winkels die je hierin kunnen helpen.  Probeer de mode maar eens bij te houden als je eigenlijk een chronisch te kort hebt aan financiële middelen. Je winkelt met in je hoofd de mening van je vrienden, daar gaat het om! Winkelen doe je alleen of met vrienden of vriendinnen (eventueel via whatsapp of social media…).  Als je schoolloopbaan afloopt en je eerste werkervaring zich aandient is de  mening van vrienden minder relevant  maar ga je op andere dingen letten. Je gaat dan naar de winkel waar je zelf producten vindt die je zelf leuk vindt. Het zijn vaak de winkels die je niet verleiden op prijs maar op collectie! Het vraagstuk ‘wat dragen mijn collega’s?’ en ‘hoe pas ik daar nu weer bij?’ of ‘wat vraagt de bedrijfscultuur?’  Zorgen ervoor dat je op een andere manier gaat winkelen. De kans dat je dan wordt geconfronteerd met medewerkers die in de winkel klaar staan om jou te helpen is erg groot. Samen door de collectie lopen en samen met de medewerker op zoek naar die dingen die bij jou passen! Dat is dan wel even wennen. Nu hebben onbekenden ook een mening over wat jou staat. Dat is het leuke, andere mensen bekijken je met hun ogen en geven je tips en een mening die je nog nooit gehoord hebt. Zij zijn professioneel met jouw uiterlijk bezig. Het geeft weer een hele nieuwe kans. Medewerkers in de winkel die een goede vakopleiding gehad hebben en die hun werk echt leuk vinden kunnen je dat speciale gevoel geven. Het gevoel dat je eigenlijk de enige bent die dat kan dragen. Lekker toch.

Winkels die op prijs communiceren domineren nu voor een groot deel de winkelstraten. Het mag duidelijk zijn dat ik dat jammer vind. Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen budget om spullen te kopen. Wat wil of kan je uitgeven? De ene laat zijn kleding maken bij een couturier. De ander gaat samen met een shopcoach op pad. De volgende koopt alleen in de lowbudget winkels of in de uitverkoop. En alles daartussen. Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen favoriete winkel om de juiste uitstraling die bij hem of haar past te kopen.

De reden waarom ik blij word van de nieuwe, (soms)luxere en duurdere winkels in de stad is simpel. Buiten de bekende winkels kan je je weer laten verleiden en verrassen in winkels die de producten verkopen die jou een onderscheidend uiterlijk kunnen geven! Winkels die twee keer per jaar een korte uitverkoop hebben of zo af en toe een verrassing hebben voor de vaste klanten. Verder geen prijscommunicatie maar producten die je verleiden, een interieur dat niet alledaags is en etalages die opvallen en je uitnodigen. Niet omdat er een bord met korting in hangt maar een aansprekend product!

Ik ben een consument die je verleidt met mooie producten.  Wat voor consument ben jij?