Selecteer een pagina

Verkopen is een leuk vak!

Heb jij dat ook wel eens? Je komt een winkel binnen met een duidelijke koopintentie en er is kennelijk niemand die je wil helpen……….  Ik dacht dat alleen ik mij daar aan ergerde, tot Chris Ezerman (couturier) mij attendeerde op een stukje in de Linda mode. Saskia Noort slaat daarin de spijker op zijn kop! Zij beschrijft heel duidelijk wat zij tegenkomt en ik herken iedere letter van het verhaal. De beschrijving die zij geeft van de verkoper(ster) zijn treffend. Tijdens eerdere sollicitatie procedures heb ik een aantal winkels ter voorbereiding van mijn gesprekken bezocht. Wat mij het meest opviel was de aandacht die de verkopers voor elkaar hadden. Ik had soms zelf het gevoel dat ik stoorde…. Als ik dan toch in de stad ben loop ik graag meerdere winkels af en kom dan ook in winkels van de zelfstandig ondernemer. Daar loop je als klant een hele andere wereld binnen. Je wordt begroet, men is geïnteresseerd in de klant, de verkoper(ster) is enthousiast en wil graag dat je met een tevreden gevoel naar buiten gaat.

Dat is gelijk de grootste uitdaging van een regiomanager!Krijg het voor elkaar dat de (assistent) manager en de verkoper(ster) in jouw winkels het zelfde gedrag vertonen als die verkoper(ster) die in een zaak staat van een zelfstandig ondernemer. Dat is wat mij dagelijks drijft in de winkels die ik aanstuur. Geef aandacht aan de klant, gedraag je altijd respectvol naar de klant, flirt! (altijd met de vrouw, zij bepaalt, de man betaalt…), zorg voor een schone winkel en pashokje (stofzuig voor en na sluitingstijd) en ben je bewust van het feit dat de klant ervoor zorgt dat je winkel (baan) blijft bestaan. De dag verloopt een stuk mooier en leuker als je van de bezoeker een tevreden klant maakt! Je komt na een lange dag werken met een hoop positieve energie thuis!

Ik geloof niet dat de crisis de enige reden is dat de winkels het lastig hebben. De kwaliteit van de teams op de winkelvloer is een belangrijke reden dat je klanten wegblijven. De klanten zijn kritisch waar zij hun geld besteden. Als de winkel waar zij altijd graag kwamen niet meer die toegevoegde waarde heeft t.o.v. de webshop dan komen ze niet meer terug.Verkopen is een vak! Het is een leuk vak! Leer je mensen wat verkoop is. Wat verwacht je van hen en wat kunnen zij terug verwachten? Zoals Saskia Noort al zei, verkopen is Flirten! Als je dat niet durft of doet hoor je dan wel in de winkel als verkoper(ster)?

En weet je, alle Blogs, krantenartikelen, etc. etc. die ik lees over dit onderwerp gaan allemaal over hetzelfde! Gebrek aan aandacht voor de bezoeker die binnenkomt, de sfeer in de winkel, de verkoper(ster), gebrek aan respect voor de klant. Ik kan zo nog wel even doorgaan. En toch krijgt men het in de winkels niet voor elkaar om de aandacht voor die bezoeker op een hoger niveau te krijgen zodat deze een tevreden klant wordt!De winkel dient weer een plek te worden waar mensen komen omdat zij het er fijn vinden en niet omdat de kortingen enorm zijn! De vakmensen in de winkel dienen weer plezier te krijgen in wat zij doen.

Zij kunnen de bezoeker met een glimlach en een volle tas de deur uit laten gaan. Of zij laten die geweldige kans liggen…