Ik? Ik wil iets bij je kopen!
Afgelopen weken heb ik weer aardig wat winkels bezocht en heb me laten verrassen door de medewerkers. Natuurlijk heb ik weer aardig wat draken van verkoopsters(ers) meegemaakt. Gelukkig zie ik in een flink aantal winkels medewerkers staan waar je positief door verrast wordt! Mensen die het leuk vinden om bezoekers te helpen en ervoor te zorgen dat deze als klant naar buiten gaan. Het valt me wel op dat het winkels zijn van een nieuw concept, een brandstore of (ja hoor…) een zelfstandig ondernemer! In die winkels word ik vaker aangenaam verrast en zelfs een keer verleid om iets te kopen!
Bij een aantal bedrijven is me dat niet gelukt…..
In een Brabantse stad ben ik op zoek gegaan naar een paar gympen (sneakers heten deze tegenwoordig). Niet waar je sportief mee in een zaaltje aan de slag gaat, maar van die schoenen die je onder je jeans gewoon op straat aan kan. Dit leek mij niet zo heel moeilijk. Winkel één ben ik niet begroet en keek de verkoper alsof ik zeker géén sneakers kwam kopen (zou er iets mis zijn met mijn uitstraling…). Natuurlijk wilde ik toch een paar sneakers passen. De medewerker die ik aansprak is ze met een zucht gaan halen en kwam terug met de mededeling dat ze niet meer voorradig waren. In een andere kleur dan misschien? Er stonden vier verschillende kleuren in de rekken. Ook niet mijnheer, ok een alternatief dan misschien? Het lijkt mij het beste dat u zelf even in de winkel kijkt, was zijn antwoord! Ik heb mijn eigen schoenen aangedaan en ben gegaan. Winkel twee kom ik binnen. Er wordt vanachter de kassa hallo geroepen. Enthousiast en oogcontact makend stonden daar twee verkopers. Mijn zoektocht begon opnieuw. Toen ik het model wat ik zocht gevonden had ben ik naar de kassa gelopen en heb de mannen gevraagd of mijn maat misschien aanwezig was. Eén van de mannen ging op pad en kwam terug met twee dozen. Kijk, hij heeft meegedacht, top! Het model dat ik graag wilde passen was er niet meer maar wel in een andere kleur. De kleur die ik wilde kon hij voor mij bestellen. Hij geeft mij de dozen en gaat weer terug naar de kassa. Ik heb de dozen met daarin de ongeveterde en vol papier gestopte sneakers laten staan en heb de mannen een fijne dag gewenst. Had hij net wat meer aandacht gegeven dan had ik ze gepast. Ik zou het prima gevonden hebben als ze bij me thuis zouden zijn afgeleverd.
De derde (en tevens laatste) winkel was een brandstore. Ik word netjes begroet op de heren afdeling word ik nog een keer begroet en aangesproken. Het model dat ik leuk vond stond daar, de maat was er en het model paste prima. Ik heb misschien twee woorden met de verkoper gewisseld en heb de schoenen afgerekend bij de kassa. Nou denken jullie natuurlijk mannen praten nooit echt veel, dat klopt. Maar hier werden ook naar mannen normen te weinig woorden gebruikt. De medewerker bleef wel in de buurt en zorgde ervoor dat de veters goed in de schoenen zaten. Hij gaf de schoenen aan mij zodat ik ze direct aan kon doen. Als ik terug denk zijn de enige redenen dat ik de schoenen daar gekocht heb is omdat ik ze graag wilde hebben en eigenlijk geen zin had om op een internetbestelling te wachten. Mijn sneakerzoektocht heeft zo toch een uur of twee in beslag genomen, heeft wat frustratie en naast de gevonden sneakers voer voor een nieuw blog opgeleverd.
In onze hoofdstad ben ik een luxe schoenwinkel binnen gelopen. Ook daar hoorde ik niet tot de directe doelgroep. Wel ben ik daar begroet en aangesproken als een potentiele klant. Toen ik zei dat ik even wilde rondkijken en genieten van de collectie die zij hadden staan werd ik alleen gelaten. Even later kwam er toch iemand aanlopen met de vraag “of ik koffie wilde?”. Ik bedankte daarvoor. Wel lekker dat men daar toch de moeite voor neemt. Ik heb nog een leuk gesprek gehad en een paar Santoni’s aangehad die ik gewoon echt niet kon betalen. Ik zag ook dat er voor de klanten een goede sfeer werd gecreëerd en dat de medewerkers net even dat stapje extra deden! Heerlijk om te zien. Gewoon een leuke ontmoeting met mensen die het werk in de winkel leuk vinden en de bezoekers behandelen alsof ze de koning en koningin zijn.
Lang geleden toen ik mijn carrière in de schoenen startte heb ik geleerd om in een schoenenwinkel altijd met drie paar schoenen terug naar je klant te gaan. De eerste zijn de schoenen die de klant graag wil in de juiste maat, het volgende paar een half maatje groter of kleiner en een goed alternatief! Heel simpel om jouw klant op die manier te verrassen, je denkt mee en je verrast met een goed alternatief. Vaak zijn het dingen waar een klant zelf niet bij stil zou staan of soms niet durft. Een geweldige ervaring als je een klant iets verkoopt waar deze niet voor binnenkwam en toch met een BIG smile de deur uitgaat! Een verkoper(ster) die meedenkt met zijn/haar klant zie je niet vaak meer tegenwoordig. Erg jammer! Het maakt je werk makkelijker en vooral leuker als je met de klanten meedenkt. Zoals ik vaker in mijn Blogs heb gemeld mis ik de passie en drive van de mensen in de winkels! Het is zeker niet zo dat vroeger alles beter was want ik kan nog steeds winkels met een smile uitlopen omdat ik ben verrast! Sommige mensen spreken over verleiden van de klanten, anderen over verrassen. Maak ervan wat jij wilt . Als je die bezoeker maar als tevreden klant de deur uit ziet gaan! Dat is het doel van een medewerker/verkoper(ster) in een winkel!
Wil jij mij ook iets verkopen?
Recente reacties