YES, de nieuwe collectie!
Ik vind dit het mooiste moment van het seizoen. Je bent als team lang bezig geweest om alle nieuwe producten op de juiste plek in de winkel te plaatsen. Je bent trots op hoe je winkel eruit ziet, in je etalage staan de producten waar je het meest van verwacht en je vaste klanten zijn op de hoogte dat de nieuwste producten in de winkel te vinden zijn. De eerste zaterdag dat je jouw nieuwe winkel aan jouw klanten laat ervaren is magisch. Wat gaan ze ervan vinden? Hebben we als organisatie de juiste producten ingekocht? Staan ze echt op de juiste plek? Een heerlijke spanning die mij altijd enorm veel energie geeft. Ik ben de afgelopen Koopzaterdag gaan winkelen op zoek naar verkopers die trots zijn op hun (nieuwe) winkel en hun (nieuwe) producten.
Ik zie dat bijna alle winkels de nieuwe collectie in de winkel hadden hangen. De meeste etalages zagen er aantrekkelijk uit! De weerelementen spelen goed mee. Het regent en de stad is redelijk gevuld met mensen (potentiële kopers).
Ik loop mijn eerste winkel in (een hippe modezaak). Ik word direct begroet en aangesproken. Goedemiddag! Komt u vaker in onze winkel? Ik geef aan dat ik vaker in de winkels van dit “merk” te vinden ben. Goede sfeer. Mooie spullen. Alles goed op elkaar afgestemd. In de winkel stond een team van twee man, prima voor de bezoekersstroom op dat moment. Kortom, een heerlijke no nonsense winkel. Het is alleen de eerste keer dat ik zo enthousiast aangesproken wordt. Dat verrast mij, op een positieve manier! Ik kan het niet laten mijn enthousiasme met de verkoper te delen. De jonge man lacht en neemt het compliment aan. Hij loodst mij door de nieuwe collectie en geeft wat tips m.b.t. de kleuren en de juiste maten. Top! Ik reken af en wens de man nog een mooie middag, dat gaat lukken roept hij vol zelfvertrouwen achter mij aan. Dit zijn mensen waar ik blij van wordt. Ik hoop dat ik dit vaker ga ervaren dacht ik nog!
Ik heb die middag in totaal zeven winkels bezocht. Allemaal hippe mode winkels. De ervaring die ik in de eerste winkel had heb ik helaas niet meer gehad. Ik heb mooie winkels gezien, winkels met misschien zelfs wel een veel betere collectie, winkels met een groter team, winkels met een mooiere etalage en winkels op een betere plek in het centrum. Kortom, echt winkels met veel betere kansen. Deze winkels misten allemaal die enthousiaste vent uit de eerste winkel. Een medewerker die een bezoeker meeneemt in zijn enthousiasme. Een medewerker die trots is op zijn winkel/merk.
Je kunt je winkel net zo mooi maken en de juiste merken in de rekken hebben hangen, als je team er niets mee doet gaat de kassa niet rinkelen!
Op deze bewuste zaterdag middag loop ik ook een winkel binnen waar ik regelmatig wat koop. Ik luister mee met een gesprek. ”Die broek zit mij echt niet, hij sluit veel te laag en hij zit op mijn benen te strak!!” ”Jammer” zegt de ander, ”hij staat je goed. Misschien moet je een maat groter nemen?” ”Nee die zit weer veel te los! Heb ik vanmorgen al geprobeerd. Ik doe deze broek vanavond wel uit. En ik zal hem nooit meer aan doen. Niet mijn model……” Voor degene die het nog niet doorhadden, dit gesprek ging tussen twee medewerkers uit een winkel. De bezoekers die in de winkel liepen werden niet gezien of begroet en het gesprek was bijna op straat te horen! Ik ben lachend deze winkel uitgelopen…. Zo jammer!
Ik was op zoek naar die trotse medewerker die in de winkel de klant verrast en verleidt. Die trotse medewerker die de klant meeneemt in de winkel en de nieuwe collectie laat ervaren. Die trotse medewerker die de kleding uit de nieuwe collectie aan heeft en vertelt wat de klant kan en mag verwachten op korte termijn. In de grote winkelketens kom je die mensen bijna niet tegen. Ik blijf die Retailpassie missen. Afgelopen week hoorde ik weer iemand zeggen; “als ik mijn school niet afmaak ga ik wel in de winkel werken, dat kan iedereen….” Ik moet me dan echt inhouden om niets te zeggen! Wat maakt dat mensen er zo over denken? Zoals ik vaker in mijn blogs zeg; Werken in de winkel is een vak! En niet zomaar een baantje. Er zijn zoveel mensen die dat onderschatten…..
Waar verschuilen zich die verkopers met het echte Retailgevoel?
Recente reacties