Kwaliteit? Of kwantiteit?
Als je alle berichten die je nu voorbij ziet komen met betrekking tot de Retail in 2018 mag geloven, zijn we nog niet af van de wisselende namen/bedrijven in de winkelstraten. Zo komen er veelbelovende namen bij en zo zijn ze weer verdwenen. Volgens menig Retailkenner zal dat in 2018 nog wel even doorgaan. Natuurlijk is volgens diverse deskundigen het succes van online shoppen één van de meest belangrijke negatieve factoren die het winkelbestand laat uitdunnen. Als jullie mijn blogs volgen weten jullie dat ik niet geloof in die, alleen maar, negatieve impact van online shoppen. Als je regelmatig winkelt ken je de voorbeelden. We zoeken producten die niet makkelijk ,of helemaal niet, in winkels te vinden zijn. Een boek, LP’s, onderscheidende kleding of schoenen… Of je komt in de winkels steeds dezelfde producten tegen en zijn er gewoon geen alternatieven te vinden. Helaas is de medewerker ook niet altijd in staat om een goed alternatief te brengen. Het is lastig als je als winkel een product niet meer op voorraad hebt en de webshop van een online bedrijf het wel kan leveren. Natuurlijk is het niet fijn als men in je winkel de online de prijzen aan het vergelijken is. Toch ben ik ervan overtuigd dat de factor Personeel een belangrijk verschil kan maken!
In een aantal Retail bedrijven zie ik een verandering in het aanname beleid. Men neemt mensen aan die in de Retail willen werken en kijken naar potentieel, wilskracht, doorzettingsvermogen, attitude en de wil om jezelf te ontwikkelen. Er worden dus mensen in de winkel aangenomen die iets bijdragen. Er wordt niet alleen gelet op de leeftijd en kosten!
Je zou als medewerker ook je klant zomaar kunnen helpen om te vinden wat hij zoekt…
Onlangs liep ik in een net geopende winkel op een meubelplein bij mij in de buurt binnen. De winkel zag er precies hetzelfde uit als de winkel die al drie jaar geleden, twee deuren verderop, geopend is. Geen duidelijk andere uitstraling, geen ander personeel, verschillende gelijke merken en ‘net als die andere winkel’ geen aandacht voor de klanten. Wat is je doel dan als je een winkel opent die gelijk is aan de winkels die er al zijn? Ben je bang om je te onderscheiden? Iets verderop in deze winkel zag ik een bord staan met de tekst ‘If you haven’t found it yet, keep looking’. Je zou als medewerker ook je klant kunnen helpen om te vinden wat hij zoekt… Of beter nog, een rondleiding geven omdat je trots bent op je winkel en producten die je verkoopt! Helaas kom ik in deze winkel niemand tegen die mij aan durft te kijken of mij begroet. Bij de uitgang springt er ineens een dame tevoorschijn met de vraag of de winkel bevallen is en of ze nog ergens mee kan helpen. Ik stond al bijna buiten. Jammer, als deze dame mij die vraag in de winkel had gesteld, wie weet…
Ik loop in een binnenstad een winkel van een succesvolle schoenen Retailer binnen en zie nieuwe gezichten, deze zijn niet allemaal van jonge mensen. Ook mensen die hun sporen in een branche al verdiend hebben starten hier een opleiding om binnen een bepaalde afgesproken tijd Store-manager te worden. Ik spreek ook nieuwe jonge mensen die spreken over een intern opleidingstraject om klanten beter te helpen, om het systeem van het bedrijf, kassa of magazijn te leren begrijpen. De betere Store-managers ondersteunen de potentiële nieuwe managers die in de toekomst alleen een winkel kunnen managen. Zo kan het dus ook! Mensen worden geprikkeld om zich te ontwikkelen en zo deel uit te maken van een succesvolle Retailgeneratie.
Het lijkt erop dat er meer naar kwaliteit gekeken wordt i.p.v alleen maar kwantiteit
Als ik door de binnenstad loop zie ik in een aantal modewinkels weer medewerkers die meer ervaren zijn. De winkels met alleen maar tienerverkopers zijn er nog steeds maar het lijkt erop dat er meer naar kwaliteit gekeken wordt i.p.v alleen maar naar kwantiteit. Het kan natuurlijk ook zijn dat de arbeidsmarkt zo krap is dat bedrijven nu wel genoodzaakt zijn om mensen met meer ervaring, ouder, duurder en minder flexibel in arbeidsuren aan te nemen. Ook hoor ik dat mensen de switch weer maken naar Retail. Gewoon weer met de poten in de klei staan en meedoen op de winkelvloer, is iets wat ik een aantal keer gehoord of gelezen heb. Ook zijn bedrijven weer genegen om nieuwe medewerkers op te leiden of een toekomstplanning binnen het bedrijf zichtbaar te maken waardoor mensen weer zien dat er mogelijkheden zijn om door te groeien en zichzelf te ontwikkelen. Hierdoor creëer je in je bedrijf een omgeving waar mensen zich willen ontwikkelen waardoor de drive en motivatie van die medewerkers alleen maar beter zal worden. Dat betekent dat ook de District/Regio manager die verantwoordelijk is voor die winkels die medewerkers zal moeten blijven stimuleren. Ook die manager zal in zijn functie die uitdaging moeten hebben anders zal hij dit niet kunnen! Het is dus geen zekerheid als je als organisatie alleen de winkelmedewerkers in de winkel een kans geeft om zich te ontwikkelen het zal in de hele organisatie mogelijk moeten zijn.
Door die verbetering van de kwaliteit op de winkelvloer zal de klant de winkel vaker gaan bezoeken en terug blijven komen omdat de klant goed geholpen wordt. De winkels en de medewerkers zullen daardoor succesvoller worden, dat is een motivator waar de medewerkers en managers zelf invloed op hebben! Online shoppen is natuurlijk in Retail een gedegen tegenstander die in veel winkels gecombineerd wordt met offline shoppen. Als de meest belangrijke marketingtool Personeel kwalitatief beter ingezet zal worden kan Online nooit een grote bedreiging zijn maar eerder een kans. Zolang de medewerker in de winkel niet volledig benut, gestimuleerd en opgeleid worden zal het in het Retaillandschap nog lang onrustig blijven.
Werken in de winkel is een vak, misschien wel het leukste vak!
Recente reacties