Feest in de stad!
Onlangs liep ik door een grote stad. Er was een geweldig mooi mode evenement georganiseerd met veel publiciteit in de media en social media. Een absoluut traffic verhogend evenement en ook nog mooi weer dus het was heerlijk druk, op straat…….
De activiteit in de winkels was minimaal. De klant wordt geëntertaind op straat en de horeca springt daar slim op in en zorgt ervoor dat de sfeer optimaal blijft met juiste muziek, hapjes en drankje. Ik zag dat het verschil tussen de winkels in een deel van de stad waar een groot aandeel aan grootwinkelbedrijven is en het verschil waar de zelfstandigen het initiatief nemen enorm was!
De winkels in dat deel van het centrum waar de eigenaren van de winkels zelf regelen wat er in die straat gebeurt, gebeurt ook echt iets. Als bezoeker wordt je verleid en verrast op straat en tegelijk uitgenodigd om de winkel binnen te komen. De horeca en de winkeliers werken samen om het feestje voor iedereen succesvol te maken. En ook al kom je als bezoeker vandaag niet om te kopen, ik weet zeker dat je deze sfeer en plezier onthoudt en dat je terug zult komen! Het hoeft niet duur en er hoeven niet altijd hele grote namen te zijn die de bezoeker verrassen. In andere delen van de stad waren ook activiteiten georganiseerd maar die hadden niet die impact. Er was een modeshow (op een hoog podium met veel luide muziek), er was een straat met kunst in de etalages en op straat, er waren diverse ambachtslieden aan het werk, bandjes op straat, maar er was geen saamhorigheid in al deze dingen! Kortom er was geen samenwerking tussen de winkeliers. Met als gevolg dat de klant buiten een leuke dag heeft en geen urgentie voelt om jouw winkel binnen te komen.
Ik vraag me dan af waarom het verschil zo groot is in de verschillende delen van het centrum. Is het alleen de drive van de mensen? Zorgen grootwinkelbedrijven en eigenaren van projecten en winkelcentra bewust voor een andere invulling? Het is lastig in te schatten waarom de verschillen zo groot zijn. Wat ik in mijn vorige blog (Verkopen is een leuk vak) al heb belicht, zijn de verschillen tussen de teams bij een zelfstandige en een grootwinkelbedrijf groot. Als ik het zo bekijk zijn dat niet de enige verschillen…..
Als manager van een winkel kun je invloed uitoefenen op een activiteit of evenement. Je dient dan wel je Hoofdkantoor bewust te maken van de toegevoegde waarde die een lidmaatschap van een winkeliersvereniging heeft. Bij verschillende bedrijven wordt nu (onder de noemer bezuinigen) het lidmaatschap van de winkeliersvereniging geschrapt. Dit is absoluut een gemiste kans. Je dient (zeker nu!) tijd en energie in dit soort zaken te steken. Als je bij dit soort overleggen aanzit heb je inspraak in wat er in je straat gaat gebeuren. Op deze manier kun je ideeën en tips uit je winkel of management vertalen en zo het succes van het evenement een succes voor jouw winkel maken! Het is jouw kans om het evenement bij je team te laten leven. De sfeer die in de straat gecreëerd wordt kun je dan samen met je team vertalen naar jullie concept.
De kans is dan groot dat de bezoeker in jouw winkel net zo verrast gaat worden als bij die zelfstandige!
Ik zie hier een grote kans voor het winkelmanagement om (opnieuw) de samenwerking in de straat te zoeken. Dat kan natuurlijk via een winkeliersvereniging maar het kan natuurlijk ook gewoon samen met je “buren”. Een gezamenlijke advertentie of een actie om de bezoekers naar de elkaars winkel te laten komen. Laat je team in de winkel meedenken Laat ze eens brainstormen over hoe de klanten het meest uit het bezoek aan de straat en de winkel kunnen halen! De managers van de grootwinkelbedrijven dienen te gaan denken als een ondernemer. Een manager van een winkel is verantwoordelijk voor de omzet en diverse andere KPI’s. Geef die persoon (manager) dan ook de vrijheid om zich in zijn stad te mengen in de activiteiten die gepland gaan worden! Hoe betrokken zijn jullie bij de evenementen in jullie straat/stad?
Feest in de stad! Is het dan ook feest in jullie winkel?!
Recente reacties