Selecteer een pagina

Waarom zou ik nog in een winkel kopen?

Ja, ook ik ben de afgelopen weken regelmatig in een winkel geweest om de kerstcadeaus te kopen en een beetje van de kerstsfeer te proeven. En ja, ook ik irriteer me aan de SALE uitstraling van de winkels. Alle schreeuwerige etalages waar alle kerstuitstraling uit gehaald is omdat de dagen voor kerst traditioneel over prijscommunicatie moeten gaan.  Er moet tenslotte ook geld verdiend worden. Maar daar gaat deze blog niet over. Wat mij opvalt is dat de voorraad van veel winkels zó laag is dat ik meer van mijn  boodschappenlijstje thuisbezorgd krijg dan ik in mijn tas mee naar huis kan nemen. Zelfs dat zwarte overhemd dat ik ‘nodig’ heb was niet op voorraad in mijn maat en dus heb ik die in de winkel besteld…..

De nieuwe openingszin in de winkels is:

Als ik hem niet heb bestel ik hem wel in de web-shop hoor….

Het is een nieuwe zin die ik die dag een aantal keren in de winkel gehoord heb. ‘Als ik het niet heb kan ik hem gewoon voor u bestellen in onze web-shop. Wij bezorgen het product dan bij u thuis’  Of: ‘ Ik heb het product niet meer maar in onze web-shop kunt u hem nog gewoon vinden hoor…’ Misschien heb ik die zin nog wel vaker gehoord dan goedemorgen of welkom in onze winkel! Natuurlijk zie ik het voordeel van het gebruik van een web-shop in de winkel wel in. Alleen het als je het op deze manier inzet zorg je ervoor dat de mensen het de volgende keer gewoon thuis in de web-shop bestellen en niet eens de moeite nemen om naar de winkel te komen. Je verliest hierdoor toch de nodige verkoopkansen.

Waarom heb ik dan nog een winkel nodig?!

Ik geloof absoluut dat Online en Offline elkaar kunnen versterken. Ik geloof ook dat een vaste verbinding met de web-shop in de winkel voor meer verkoop kan zorgen. Ik denk alleen dat sommige winkeliers een beetje doorgeslagen zijn en zo de web-shop gebruiken om de voorraad beter te beheersen. Als een klant doorheeft dat hij zijn product eigenlijk net zo goed in de web-shop kan bestellen, zal hij toch uiteindelijk besluiten om niet meer te komen. In de perfecte wereld is de web-shop een ondersteuning waar een additionele aankoop plaatsvindt. Een tweede of derde product dat uit voorraad leverbaar is via de web-shop.

Voorbeeldje…. Ik loop mijn favoriete kledingwinkel binnen om even snel een aantal overhemden te kopen in de mij vertrouwde kleuren. Blauw, wit en zwart. Prettig, altijd dezelfde maat, pasvorm en kleur. Heerlijk. Ik loop naar de hoek waar die producten altijd liggen en het valt mij op dat mijn maat maar één keer op voorraad is. Ik heb er toch echt meer nodig. De verkoopster komt te hulp.  We kunnen de rest gewoon hier bestellen in de web-shop. Ik vraag nog : ‘hebben ze de juiste maat dan niet in een andere vestiging verderop in de stad?’ Heb je ze misschien nog in het magazijn liggen dan? Ze gaf me aan dat in het magazijn waarschijnlijk niets meer lag en ook de andere vestiging weinig voorraad heeft van deze basis spullen. Maar in onze web-shop zijn ze altijd voorradig! Dus ik zeg ‘ het is handiger als ik het in de toekomst zelf bestel i.p.v. naar jullie winkel toe kom?’ ‘Klopt!’ was het antwoord…..  Deze keer heb ik gewoon alles besteld in de winkel.

Dat was het eerste product van mijn lijstje dus ik loop verder. Geen tasje van tien cent en geen reclame uitingen van het bedrijf waar ik net een aardig bedrag heb achter gelaten. De volgende winkel  heeft gelukkig wel de spullen die ik nodig heb. Ook daar krijg ik het aanbod om de spullen thuis te laten bezorgen. Dan hoef ik niet met de spullen over straat. Ik koop een tasje van tien cent en loop trots de winkel uit met mijn spullen. Bij de volgende winkels gaat het niet anders. Geen voorraad. Dus van alles besteld en in sommige winkels niets gekocht. Van de tien producten die ik nodig had heb ik in totaal vier producten mee naar huis genomen, drie (waaronder zes overhemden) worden na geleverd en in drie winkels heb ik besloten om elders verder te zoeken naar het product. Misschien zelfs wel Online te bestellen. Ik denk dat ik me de volgende keer het ritje naar de stad uitspaar en bestel zelf mijn spullen online. Maar ja, dan mis het winkelen en mijn wandeling door de stad……

Ik vind het leuk om in een winkel een product te kopen en direct mee naar huis te nemen.

Natuurlijk is er in iedere stad wel een straat waar je graag doorheen loopt. Vaak met winkels van zelfstandige winkeliers. Uitnodigende etalages met mooie aankleding en (op dit moment) kerstsfeer en mooie producten. In dat straatje ben ik gewoon geholpen door mensen die weten wat je als klant nodig hebt. Daar ben ik verrast door de alternatieve producten en nieuwe dingen die net binnen waren. Deze waren gewoon op voorraad in de winkel! En ja hoor, ook daar heb ik wat via een web-shop besteld. Het product was vrijdag binnengekomen en nog niet in de winkels te zien en te koop. Op de web-shop stond het al wel. Doordat de verkoopster mij op dit product attendeerde komt dat pakketje ook naar mij toe! Ben benieuwd. Als klant koop je een product en wil je dat mee naar huis nemen. Thuis gekomen wil je laten zien wat voor mooie dingen je net gekocht hebt. Helaas kom ik nu thuis en geef aan dat er binnenkort iemand een pakketje komt brengen met mijn aankopen. Noem mij maar ouderwets maar ik vind het leuk om in een winkel een product te kopen en mee naar huis te nemen. Ik vind het leuk om in een winkel verrast te worden door de mooie producten en tips van die verkoopster. Ik vind het leuk om met veel tassen door de stad te lopen. Helaas, ik had nu twee tasjes maar wel een hele hoop besteld. Sommige mensen zullen blij zijn dat ze niet met al die tassen door de stad en naar huis moeten. Ik ben, denk ik, een uitzondering.

In de media zie ik een hoop geklaag over de internet/web-shop bedreigingen voor de bestaande Retail. Als ik zie hoe er nu mee om gegaan wordt denk ik dat Online een enorme kans biedt maar blijf er dan wel voor zorgen dat die klant naar je fysieke winkel blijft komen! Ik vraag me af, waarom leren we de mensen verkopen via de web-shop en niet de basis verkooptechnieken. Als het snel aan te leren is waarom word je als klant in 60% van de winkels niet aangesproken of gezien? Als het makkelijk kan gaan zie ik nog wel een hele hoop kansen om heel simpel gewoon je omzet te halen in een Retail organisatie!

De meest voorkomende, opvallende zin van 2016 was voor mij:

 

‘nee, dat hebben we niet in de winkel maar wel altijd in onze Web-shop!

Bestellen we het daar toch even’